Evidence based tandheelkunde: ‘Wat moet ik daarmee in de  praktijk?’  is een cursus waarin de cursist wordt geleerd kritisch naar (tandheelkundig) wetenschappelijk onderzoek te kijken, uitgaande van ‘gezond verstand’ denken.

Docent: Rien van Waas, emeritus hoogleraar Orale Functieleer, ACTA, Amsterdam

Doelgroep voor de cursus: tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici en andere belangstellenden

Datum en plaats: Nader overeen te komen

Aantal deelnemers: maximaal 25

Cursusprijs: Nader overeen te komen.

Geaccrediteerde nascholingsuren: in overleg te regelen

Opzet van de cursus

Alle medische handelingen moeten tegenwoordig evidence based zijn, ook in de tandheelkunde; men spreekt dan van Evidence Based Dentistry, afgekort EBD. De toekomstige tandarts wordt tijdens zijn opleiding dan ook geleerd hoe hij of zij evidence based informatie moet verzamelen en vertalen naar de praktijk. Dat is niet eenvoudig en het kost veel moeite om alles direct te begrijpen. Bovendien gaat men uit van de gedachte dat alle informatie die via artikelen, tijdschriften en leerboeken wordt verkregen ook aan hoge wetenschappelijke standaarden voldoet en eenduidig te interpreteren is.

De laatste jaren vestigen de media echter de aandacht op het verschijnsel dat wetenschappelijke artikelen en uitspraken vaak helemaal niet aan deze voorwaarde voldoen. Soms wordt er maar wat verzonnen (wat heel ernstig is) of speelt onafhankelijkheid een rol, maar het is ook mogelijk dat onderzoekers fouten maken zonder dat ze zich daar direct bewust van zijn.

Het doel van deze cursus is u te leren kritisch te kijken naar de informatie die u in wetenschappelijke artikelen, reviews, samenvattingen en de media wordt voorgeschoteld, u leren (klinisch) ‘relevant’ van statistisch ‘significant’ te onderscheiden en vooral de ware cijfers te herkennen in de wirwar van ingewikkelde statistische analyses die voor de niet-goed onderlegde lezer vaak onbegrijpelijk zijn. Aan de hand van een aantal artikelen zullen de valkuilen van onderzoek zichtbaar worden gemaakt zonder dat daar veel statistische kennis voor nodig is.

Bewust wordt voor een toegankelijke opzet gekozen opdat u met minimaal statistische kennis, maar wel met ‘gezond verstand’ denken, begrijpt hoe het in elkaar zit.

Leerdoelen:

Na de cursus bent u beter in staat om resultaten van wetenschappelijk onderzoek, gepresenteerd in artikelen, review, samenvattingen, boeken en presentaties te beoordelen, de waarde ervan in te schatten en wetenschappelijke informatie (evidence based dentistry) toe te passen in de praktijk. Tevens levert de cursus een bijdrage aan de discussie over de klinische richtlijnen.

Meer informatie en aanmelden cursus:

De cursus is als halve dag cursus gepland, maar ik kan ook een dagcursus over het onderwerp te verzorgen (b.v. Alpha-groepen, KNMT-afdelingen, studiegroepen). Hiervoor kunt u me bereiken via het kopje ‘CONTACT’ of me bellen (030-6561460).